بهگزارش خبرنگار میراثآریا، محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت در مراسم افتتاح سامانهها و پروژههای مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر گفت: «امروز 12 سامانه مورد بهرهبرداری قرار میگیرد، با توجه به محدودیتها، مشکلات و کمبود منابع و اعتبارات با همکاری دوستان اتفاق خوبی در این حوزه رقم زده شد.»
او افزود: «کرونا فرصت خوبی را جدا از تهدیدهایی که ایجاد کرده بود برای ما فراهم کرد، بسیاری از موضوعاتی که کمتر به آن توجه شده بود اکنون بیشتر به آن پرداخته شد. یکی از فرصتهای خوبی که در این زمینه ایجاد شده است، برگزاری نشستها به شکل ویدئوکنفرانس با حداقل هزینه و در کوتاهترین زمان ممکن بود. این ارتباط بین ستاد وزارتخانه و استانها برگزار و موجب شد تا به شکل مستقیم حرفهایمان را بزنیم و مدیران کل استانها نیز به شکل مستقیم در جریان مسائل قرار بگیرند.»
خیاطیان تصریح کرد: «اگر کرونا نبود شاید به این زودیها به دنبال آن نمیرفتیم. امروز در حوزه و نظامهای مالی زیرساختهای بسیار مناسبی در استفاده از فناوری اطلاعات داریم، اتفاقاتی که در بانکها و سایر حوزههای مالی جاری است، رویکرد خوبی در عرصه استفاده از فناوری اطلاعات است.»
او گفت: «آموزشهای مجازی در حوزه آموزش وزارتخانه جای خود را به آموزشهای واقعی داده است، در این وزارتخانه رویکرد آموزش ما رویکرد متفاوتی نسبت به سال گذشته شده است و امروز شاهد این هستیم حوزه آموزش وزارتخانه از فضاهای مجازی و فناوری اطلاعات در عرصه آموزش استفاده میکند، اینیک فرصت برای کاهش هزینهها و زمان بوده و میتوانیم آموزشهای بیشتری را در اقصی نقاط کشور جاری کنیم.»
معاون توسعه مدیریت عنوان کرد: «در نظام اداری موضوعاتی مانند دورکاری مطرح است اگر به معنی واقعی، این بحث جاری شود و نظام درست خودش را پیدا کند، اتفاق خوبی خواهد بود.»
خیاطیان تصریح کرد: «دورکاری باید از نظم، نظام و انسجام درستی برخوردار باشد و با دستورالعملهای داخلی و دستورالعملهایی که تمام زوایای آشکار و پنهان موضوع را در نظر میگیرد، مطابقت داشته باشد.»
تدوین دستورالعملهای دورکاری در وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی
او افزود: «برای اینکه بتوانیم از این شرایط استفاده کنیم، موضوع تدوین دستورالعملهای دورکاری را در دست تهیه داریم و بهزودی دستورالعملها تهیه و ابلاغ خواهد شد و بعد از این دورکاریها بر این مبنا انجام میشود.»
معاون توسعه مدیریت تأکید کرد: «بسیاری از سامانههایی که راهاندازی شده، سامانه خدماتی است و در اختیار آحاد جامعه قرار میگیرد. در حوزههای خدماتی شاهد این هستیم که اتفاقات خوبی در عرصه فناوری اطلاعات افتاده است.»
او بیان کرد: «یکی از مزایای بسیار خوب در استفاده از حوزه فناوری اطلاعات این است که سرعت و دقت را بالا برده و درصد خطا را به صفر میرساند.»
خیاطیان افزود: «خدمتی که معاونتهای میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ارائه میدهند باید بر مبنای عدالت باشد آنچه میتواند عدالت را در جایجای کشور ایجاد کند ارائه اطلاعات بدون محدودیت و فیلتر کردن است که این امر با راهاندازی این سامانهها اتفاق میافتد.»
او تصریح کرد: «آنچه سامانهها در بستر فناوری اطلاعات میتوانند ایجاد کنند، عدالت و مساوات بین آحاد جامعه است، بارها موضوع عدالت پرسنلی را مطرح کردم، آرزوی قلبی من است به سمتی برویم که در اداره کارگزینی ادارهکل منابع انسانی وزارتخانه شاهد این باشیم تا پرسنل خودشان احکام کارگزینی خودشان را صادر کنند، البته این حرف بیربطی نیست و آرزویی است که میتواند با فناوری اطلاعات قابل تحقق باشد.»
معاون توسعه مدیریت افزود: «سلامت اداری با این سامانهها ارتقا پیدا میکند. از مدیران کل استانها انتظار داریم از این سامانهها بهعنوان ابزارهای کاری خود در حوزه میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی به نحو مطلوب استفاده کنند.»
فعال بودن 44 سامانه در سطح وزارتخانه
او گفت: «هم اکنون 44 سامانه در سطح وزارتخانه فعال هستند که نحوه نگهداری و پشتیبانی آن کار سختی است و بابت آن از همه همکاران تشکر میکنم.»
ورود و صحت اطلاعات باید در سامانهها ممیزی شود
علیرضا طالبی رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری گفت: «از تمام کسانیکه برای راهاندازی این سامانهها تلاش کردند، تشکر میکنم.»
او افزود: «ورود و صحت اطلاعات باید از طریق مدیران استانی و همکاران این مرکز ممیزی شود.»
طالبی تصریح کرد: «امروز سامانههای داشبورد مدیریتی، سامانه صدور پروانه تأسیسات گردشگری، سامانه مدیران فردا، سامانه جامع کتابخانه و مرکز اسناد، سامانه قراردادها، سامانه کنترل پروژههای سرمایهگذاری، سامانه منابع انسانی و کارگزینی، سامانه نظام پیشنهادها، سامانه اخذ امریه، سامانه بلیتفروشی بر روی ترمینالهای اندرویدی، پروژه اطلاعرسانی دیجیتال و پروژه زیرساخت شبکه امن بین استانی راهاندازی شد.»
او گفت: «نیاز به سامانهای داشتیم تا تحلیل آماری برای ما داشته باشد و نقطه روشنی از جایگاه وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در اختیار ما قرار دهد، این سامانه داشبورد مدیریتی است که به صورت مصور و نمودار بوده و همراه با پیشگویی آمار و اطلاعات است.»
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری افزود: «سامانه دیگر ما آرشیو اسناد و مدیریت کتب اسناد فرهنگیتاریخی است که به شکل کشوری پیادهسازی شده، این سامانه مهم بوده و اطلاعات داخل آن گرانبها است.»
راهاندازی سامانه بلیتفروشی بر روی ترمینالهای اندرویدی
او بیان کرد: «سامانه بلیتفروشی بر روی ترمینالهای اندرویدی نیز امروز افتتاح شد، در سالهای اخیر 70 نقطه از استانها مجهز به فروش بلیت الکترونیکی شد، در این سامانه کارهای زیادی انجام شد و به صورت تکنیکالی مختص خود وزارتخانه است، همچنین ابطال بلیت هم از طریق این دستگاه انجام خواهد شد.»
طالبی افزود: «این سامانه به شکل فراگیر در استانها اجرا میشود و به شکل 100 درصد در سراسر کشور فروش بلیت الکترونیکی خواهیم داشت.»
او درباره سامانه کنترل پروژهها گفت: «در فاز ابتدایی این سامانه در معاونت سرمایهگذاری پیادهسازی شده است.»
در پایان از کتابچههای سامانههای وزارتخانه و سامانه بلیتفروشی بر روی ترمینالهای اندرویدی رونمایی شد.
انتهای پیام/